Dabbing Pot adalah Trend Baru Beresiko di golongan Remaja- Inilah Apa yg Tahu

Oleh kerana fakta yg mengelilingi bahaya berlarutan terus hening, satu lagi animo pada golongan anak muda sudah muncul- dan beliau juga bawa sebagian resiko kesihatan yg tidak mengecewakan akbar.

Bagi baru laporan siasatan oleh NBC TODAY," menyeka" merokok- atau tertumpu THC, bahan kimia pada ganja yg bawa kamu akbar terus sebagai bertambah di golongan anak belia, meski beliau nir betul- betul satu amalan baru secara universal. Bagi kajian oleh Axios, tiap NBC, 50% daripada yg berumur 18 sampai 24 tahun yg disurvei sudah mengunyah waktu sebelum ataupun mengidentifikasi seseorang yang mempunyai. Jumlah itu jatuh kepada 32% daripada 25 sampai 34 tahun, serta terus menyusut sampai umur 65 tahun.

Meski metode yg sangat popular menggunakan ganja yakni menggulungnya ke pada sendi, menghisapnya lewat bong, ataupun memakannya dalam coklat dan wujud lain yg boleh dimakan, yg mengaitkan memasukkan sedikit( aka," dab") tetrahydrocannabinol yang tertumpu( THC, komponen psikoaktif ganja), pada permukaan panas, ataupun pada paip tradisional ataupun pena, serta menghisap wap. Dia dipakai, sebahagian besarnya, buat mereka yang mahukan NBC yang lebih kilat, lebih hebat, memiliki adonan kira- kira 25% THC, tetapi boleh mempunyai sebagai akibatnya 90% komponen psikoaktif.

Bagi koresponden perubatan NBC, John Torres, MD, seorang doktor perubatan kecemasan di Colorado Springs, Colorado, bahagian sangat beresiko pada jangka pendek, merupakan bahawa beliau boleh menyebabkan jantung berdebar, kecemasan, serta serbuan panik. Konsekuensi jangka panjang, bagi Dokter Torres, adalah sanggup mengakibatkan pertarungan kecanduan ataupun ketergantungan, beserta dengan isu- isu yg berkaitan dengan pendidikan serta pemikiran.

Meski penyelidikan menimpa sama terdapat dabbing merupakan lebih beresiko daripada ganja merokok masih tidak mampu disimpulkan, tiap NBC( sebagian penyelidikan, mereka mengatakan, mengungkapkan dia tidak lebih beresiko, sedangkan penyelidikan lain mengatakan beliau boleh menyebabkan eksperimen menggunakan ubat yang lebih berat), penyelidikan lain telah mengalami bahawa proses dabbing sebenar boleh membebaskan bahan kimia beresiko.

Dalam penyelidikan yg diterbitkan pada bulan September 2017 pada American Chemical Society ACS Omega, penulis kajian berikan amaran kepada bahan kimia toksik pada wap yang didapatkan semasa proses mengamuk. Ini biasanya mengaitkan pemanasan ganja lewat" paku"( paip kaca dan rod logam), yang sesudah itu terbakar menggunakan butana.

Kajian ini berikan tumpuan kepada terpenes, minyak yg berikan ganja bau eksklusif. Meski terpenes berlaku secara semulajadi pada flora, bumbu, dan sebagian santapan, mereka jua boleh mengalami pada sebagian kosmetik serta farmaseutikal, dan, sangat baru, rokok elektronik. Semasa kajian, penyelidik bisa memahami tentu sesi akbar benzena, karsinogen yang dikenal, dan metacrolein, perengsa yg merengsa, dalam wap. Para penyelidik juga menegaskan bahawa mengawal temperatur kuku adalah sukar, yang boleh menyebabkan pengguna lebih berisiko mendedahkan diri mereka pada bahan kimia tadi.

Tetapi pendedahan pada racun tidaklah salah  satunya resiko yang sanggup diidentifikasi sang penyelidik. Proses pemanasan amatur, yang dikenali bagaikan" letupan," pula tiba dengan resiko kebakaran, tiap e- mel dihantar ke Newsweek dari John Stogner, seorang profesor di University of North Carolina.

Stogner, yg waktu sebelum ini menyelidiki bahaya mengamuk, berkongsi bahawa kebakaran, letupan, dan cedera bakar yang teruk boleh berhubungan dengan letupan." Meski letupan mampu jadi ialah projek yang menarik buat pengguna ganja muda, resiko keselamatan telah ditafsirkan bagaikan setanding dengan pembuatan metamfetamin," ucapnya. Meski banyak perlengkapan dabbing yg lebih baru bisa mengurangkan resiko ini, maklumat tadi masih lumayan buat berikan orang menyudahi sejenak mengenai amalan tadi.

0 Response to "Dabbing Pot adalah Trend Baru Beresiko di golongan Remaja- Inilah Apa yg Tahu"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel