Amati Komodo Dragons Up Close pada Pelayaran Elegan ini di Halaman Negeri Komodo

Diliputi dalam skala yang berlumpur, berantai chainmail, cicak yang terbanyak di dunia dengan separuh hati mengibaskan lidahnya yang panjang, bercabang, kemudian mengetuk kakinya yang janggal serta terus bergerak. Seseorang renjords yang menggerenyotkan bibir berjalan ke arah aku, memegang tongkat serta memainkan balada bahasa berambut panjang dari telefon bimbitnya:" Aku rasa kamu tidak nampak lumayan baik buat dimakan."

Meski mereka kerap mengukur 10 kaki panjang serta ke atas sebanyak 300 paun, naga Komodo sudah menghabiskan banyak sejarah 4 juta tahun mereka di dasar radar. Penduduk tempatan ketahui, namun orang dagang Portugis serta Belanda abad ke- 16 belayar melewati mereka, dalam ekspedisi buat melanda Timor dari bumbu serta cendana- mendengar cuma khabar angin makhluk primordial. Dia tidak sehingga tahun 1912 bahawa orang luar awal memandang satu.

Bagaikan peminat hidupan liar, memandang seekor komodo di habitat semulajadinya sentiasa besar pada senarai baldi aku. Namun buat memperoleh mereka tidak senantiasa gampang. Timur Jawa, kepulauan Indonesia menjelma jadi buruj zamrud yang dikenali bagaikan Kepulauan Sunda Kecil, di mana kamu hendak menciptakan 29 pulau kecil semacam freckle yang membentuk Halaman Negeri Komodo. Para naga ada kira- kira 3, 000 serta dikira sama terancam serta beresiko. Mereka bersiar- siar seluas 630 hektar secara praktikal tanpa menjejaskan kambing liar, rusa, serta satu sama lain. Sehingga baru- baru ini, memandang mereka bermakna menunggang ekspedisi feri satu hari dari Bali ke pulau Flores, pintu masuk ke halaman, saat sebelum melompat di atas kapal lain buat pemindahan 3 jam.

Nasib baik, ekspedisi aku jadi lebih gampang dengan penerbangan saat ini tiap hari yang menghubungkan Bali ke Labuan Bajo, pelabuhan utama Flores, suatu perkampungan nelayan yang bertukar jadi dengan komuniti expat yang unik. Tahun lepas melihat pembukaan

AYANA Komodo Resort, Waecicu Beach, resort elegan awal di pulau itu serta betul- betul Indonesia( syarikat itu berpangkalan di Bali; 80 peratus kakitangan di hartanah Flores merupakan tempatan). Namun apa yang bawa aku ke situ merupakan debut yang disertakan daripada ia Lako: a 177- kaki, buatan tangan, jati- dan- kayu besi terchinta, kapal belayar asli di rantau ini. Dia boleh mengalami buat tetamu resort buat ekspedisi di dekat kepulauan itu, pujuaan di Komodo, Padar, serta Rinca- alasan menghancurkan naga. Aku praktikal berlari ke dermaga buat memperoleh kapal.

Lako ia bermaksud" ekspedisi selamat" di Manggarai, bahasa pribumi Flores. Terbuat oleh pembina tempatan di Sulawesi, kapal ini menempatkan lapan suite elegan yang luas di dek dasar serta suite master yang elegan di buritan. Tiap satunya dilengkapi dengan pancuran hujan, sinki kuningan Bali, serta balkoni peribadi di tepi air buat mengambil pemikiran panorama alam yang kecil, pulau- pulau gunung berapi, hutan bakau serta kampung- kampung nelayan.

Pada hari penuh awal kami, selepas rakan- rakan aku serta aku bangkit dini buat yoga matahari terbit di dek atas, kami bercakap- cakap dengan makan pagi pagi yang penuh dengan buah- buahan tropika serta mempersoalkan opsi kami buat berlayar ke dalam sarang naga. Thomas Demesmaeker, pengarah persiaran kami, menyerahkan kami:" Kami memiliki 3 orang kapten di atas kapal, bila seorang dimakan!"

Kami bertolak buat makan tengah hari di pasir merah jambu Padar, berkelahi di Taco ikan fresh saat sebelum snorkeling serta paddle- boarding di syarikat penyu laut serta jerung balita. Setelah itu, aku bergerak ke puncak puncak di mana aku memandang batu laut di sekitar aku, dihiasi dengan punggung rabung di kepulauan yang menyamai tulang balik raksasa, reptilia yang tersenyum. Kala kami berlayar, kami menyeru pemirsa lumba- lumba sembari menyaksikan matahari terbenam tropika yang membara. Makan malam di geladak merupakan snapper panggang dengan sambal matah, salsa bawang merah serta pedas Bali pedas, serta aperitif di dasar bintang yang berkilat bintang.

Kami membuat kemuncak di Komodo pada keesokan harinya, demam dengan keghairahan. Malah, Thomas sangat panas. Salah satunya arahan kami, yang dilontarkan oleh seseorang pemandu muda yang seolah- olah menyangka dirinya pembunuh naga era moden: tidak bersiar- siar. Mengikutnya dengan cermat, kami memulakan ekspedisi sepanjang sejam lewat laluan savana serta awan hutan yang tertentu di pulau itu. Sebentar lagi, aku mula tertanya- tanya apakah kita hendak memandang apa- apa.

Sehingga, semacam itu, naga Komodo terdapat di mana- mana: orang berusia yang menenangkan di dasar tampalan bramble, balita yang bertengger di cawangan besar, naga gilaat, geriatrik yang mengibas lidahnya serta merengut serta mengembara di seberang jalur kita.

Mendekati lubang penyiraman hidupan liar, kami nyaris tersandung pada naga berkaki 10 kaki yang merosot di dasar pokok asam. Memandang tidak begitu berbeza dari nenek moyangnya yang berumur 3. 8 juta tahun, yang baru saja berakhir makan- mungkin rusa Timor ataupun naga balita. Kami disokong bagaikan pemandu kami mengesan jejak kaki dengannya, berikan amaran kepada kami buat tidak melintasinya. Naga itu, katanya, boleh menerkam serta mengalahkan mana- mana kita pada bila- bila masa. Nadi aku berlumba. Aku berdiri terperanjat, kagum dengan kedatangan aku di pulau terpencil ini, yang ditempati oleh naga kehidupan sebenar yang sudah menjauhi dunia luar sepanjang beribu tahun. Namun tidak butuh dibimbangkan; ini spesimen tertentu sudah luput dalam koma santapan yang sungguh- sungguh. Memandang tepi laut itu jelas, rusa liar berjaga- jaga tiba buat minum.

Selepas melangkah semula lewat landskap sepia- tinged, kami bersara ke suite kami di atas kapal. Membingkai headboard merupakan artis Batine indigo populer Justine Missen, sekalian membangkitkan benda- benda langit serta makhluk- makhluk phosphorescent di laut dalam- di mana kita berenang keesokan harinya, sehabis hentikan tanpa henti dalam ekspedisi kembali ke resort, berkilauan manta onyx cahaya seluruh sekitar kita.

T+ L

memberi tahu pada bulan Oktober 2019 bahawa kerajaan Indonesia lagi memikirkan sistem permit berasaskan fi buat pelawat ke Pulau Komodo. Padar, Rinca, serta pulau- pulau lain di halaman itu tidak hendak terjejas. Pelayaran 3 hari di

Lako dia

boleh mengalami dari$ 1, 250 seseorang. Doubles di AYANA Komodo Resort, Waecicu Beach bermula pada$ 500 tiap malam. 

0 Response to "Amati Komodo Dragons Up Close pada Pelayaran Elegan ini di Halaman Negeri Komodo"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel