Ini Makan Makan Dish buat Pengembara Berjalan ke India Merupakan Pelajaran Sejarah di Plat

Novel masakannya yang baru dikeluarkan, I Love India: Resipi serta Cerita dari Kota ke Tepi laut, Pagi sampai Tengah Malam, serta Past to Present, ialah koleksi santapan jalanan yang tentu, santapan serantau, keistimewaan percutian, serta resipi yang amat dibutuhkan. Serta dengan rantaian dari India pada senarai baldi editor T+ L, kami mau memilah otaknya. Oleh itu, kita memunculkan perkara yang mustahil buat menanggapi: Bila seorang makan satu hidangan di India- hanya satu- apa yang wajib dicoba?

Jawapannya: biryani bergaya Hyderabad, hidangan klasik serta gampang dicari dengan backstory yang mencerminkan sejarah India itu sendiri.

Apa yang membuat biryani ini istimewa? Persiapannya, buat satu masalah: Daging, umumnya kambing ataupun kambing, ditambah tanpa memasak secara berasingan- memperoleh style ini nama samaran" biryani mentah".

" Dia memiliki banyak alkimia," kata Anand." Bila kamu seseorang tukang masak, kamu hendak ketahui bahawa memasak nasi sangat kilat serta daging memasak dengan sangat lama- lama. Walaupun bagaimanapun, dalam hidangan ini, daging serta nasi masak dengan sempurna pada masa yang sama." Periuk masak dimeteraikan dengan tutup adunan buat menolong memasak nasi, sehingga tidak mustahil buat mengecek perkembangannya." Terdapat suatu yang sangat ajaib tentang perihal itu," katanya;" Aku nyaris tidak mahu memikirkan gimana dia berperan, kerana aku menggemari kenyataan bahawa dia merupakan sedikit sihir."

Buat Anand, makan biryani ini di Hyderabad merupakan pengenalan sempurna kepada masakan unik di bandar ini, yang memiliki rasa serta bahan- bahan yang sangat berbeza dari yang kamu dapati di tempat lain di India." Hyderabad populer dengan makanannya," katanya." Dia tidak pedas- ia sangat aromatik, sangat halus. Dia tidak memakai tomato serta cabai yang berat, namun ada banyak yogurt, jadi dia lumayan tajam. Serta ada banyak daging." Tipe Hyderabad biryani tipe dia, yang diterbitkan dalam novel itu, cocok dengannya- ia berperisa dengan cilantro serta pudina, dan ulas, kayu manis, kapulaga, serta kunyit( serta banyak yogurt).

Namun biryani ini bukan semata- mata prototip masakan Hyderabadi- ia pula menyusun bersama pengaruh sejarah yang sudah membagikan kekuatan mereka di persimpangan budaya ini. Sepanjang beratus- ratus tahun, kota ini diperintah oleh Mughals, yang peninggalan Asia Tengah serta Turkiknya meninggalkan ciri masakan wilayah. Anand mengidentifikasi biryani style Mughal bagaikan sebahagian daripada warna yang sudah membentuk masakan India:" Apabila aku memandang India," katanya," Aku memandang kerja keras masakan yang menampilkan seluruh negeri sudah lewat. Sejauh tempoh seribu tahun, ada Mughals, serta Brits, Portugis, orang dagang Arab, serta kumpulan lain yang ditadbir ataupun didagangkan. Daripada menjauhkan hidangan bersumber pada sejarah yang kadang- kadang kejam, mereka menaruh yang terbaik dari apa yang masuk serta Induk itu." Telah pasti, ini bukan salah satunya biryani di atas meja, kata Anand.

Secara keseluruhannya, India merupakan permaidani hebat birianis." Banyak kawasan hendak mendakwa mempunyai biryani terbaik," kata Anand." Kelas berat utama yang lain merupakan tipe dari Lucknow, berakhir dengan pati bunga. Namun kamu hendak memiliki ikan serta udang biryanis yang hebat di Tepi laut Malabar. Gujarati Kutch biryani merupakan ringan serta harum dengan ayam serta herba. Bombay memiliki biryani yang lebih spicier serta mencerminkan populasi kosmopolitan di bandar itu- cuba buat menggembirakan seluruh palat." Tetapi, buat Anand, style Hyderabadi yang elok itu mesti dimakan.

Dalam ekspedisi ke Telangana ataupun selatan India? Anand mencadangkan Paradise, suatu restoran rangkaian biryani yang fokus." Dia nampak semacam restoran yang sangat rata- rata, berhawa dingin buat turis," katanya," namun biryani hebat serta nasi dimasak dengan indah." Sukar buat berangkat salah dengan mayoritas restoran di bandar yang menyoroti kepakaran tempatan pada menu." Aku suka hakikat bahawa orang begitu bangga dengannya," katanya." Di dunia ini di mana kita seluruh makan lebih kilat, santapan yang lebih gampang, sangat bagus apabila seorang menggemari upacara itu serta seluruh orang mengumpulkan bundar buat mencium bau rempah yang indah."

Orang- orang tanpa jadual ekspedisi di India boleh meminjam resipi Anand buat bawa rumah Hyderabad: 

0 Response to "Ini Makan Makan Dish buat Pengembara Berjalan ke India Merupakan Pelajaran Sejarah di Plat"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel